Wednesday, July 20, 2011

Ayah Jual Lembu


Hari ni bangun dari tidur ayah bagi duit.Hairan jugak la aku kenapa tiba-tiba je ayah bagi duit ni.Bukan aku sorang je tapi abang,adik n emak pun dapat sekali.Pendek kata semua yang ade kat rumah la ayah bagi duit.
Rupa-rupanya ayah baru  je jual lembu dia.Dua ekor sekali jual yang ibu dan anak.Agak menhairankan jgk la bagi aku.

Sebelum  ni dah beberapa kali disuruh jual tapi ayah x mahu.Katanya sayang.Lembu  tu dah berapa generasi dah kata ayah.Betul jugak la.Dah bertahun-tahun ayah  pelihara lembu.Lembu-lembu ayah penah dijual untuk orang kenduri kahwin.Pernah dibuat korban masa Hari Raya Korban.Duit-duit tu jugak la yang ayah bagi kat kami mase di universiti bila mana kami telefon mintak duit.

Kata ayah sayangnya pada keluarga melebihi  sayangnya pada lembu-lembu dia.Kata ayah lagi dia sekarang sudah  tua.Sudah x berapa berupaya nak ke padang pagi dan petang nak tengok lembu-lembu dia tu.Tambahan pulak akhir2 ni banyak pulak penyakit yang menyerang ayah.


Tiba-tiba terasa sedih teringatkan ayah.Dari muda hingga tua asyik membanting tulang  nak bagi duit kat kami adik beradik.Aku sendiri ntah berapa kali je pegang tali lembu.Nak tolong gi carikan rumput-rumput kat lembu lagi la.Dah lama benar x ambik kisah lembu-lembu ayah.Sedih dan terharu mengenang jasa-jasa ayah.InsyaAllah ayah akan kubalas jasa-jasamu kepadaku.Telah menyekolahkan aku semenjak dari tadika hingga ke universiti sekarang ini.
Saya sayang AYAH. <3

No comments:

Post a Comment